Nie jest to blog o SEO, niemniej podstawy powinien znać każdy. Tym bardziej, iż czasem jesteśmy zmuszeni zająć się tematem pozycjonowania i optymalizacji we własnym zakresie (np. przy własnych projektach niskobudżetowych).
W niniejszym wpisie chciałbym krótko podsumować wiedzę na temat SEO opierając się na danych serwisu SEOmoz.org – chyba najpopularniejszego w sieci źródła wiedzy o SEO.
Lista najważniejszych czynników pozycjonujących
Co ma największą siłę pozycjonującą? Na co szczególną uwagę zwracają wyszukiwarki? Oto krótka lista tych czynników:
-
Anchor tekst w linkach prowadzących do naszego serwisu.
Mowa tutaj o linkach prowadzących do naszej strony z innych serwisów. Ważne jest, aby w linkach tych zawrzeć nasze słowa kluczowe, pod które staramy się pozycjonować. Odnośniki takie oczywiście nie mogą mieć relacji typu nofollow, bo wtedy nie przekazują żadnej mocy.
Warto również wiedzieć, iż Google bierze pod uwagę tylko pierwsze wystąpienie pozycjonowanego URL-a na danej podstronie, tzn. istotny jest tylko anchor tekst pierwszego linku – każdy kolejny prowadzący do tego samego adresu już nie jest istotny.
Oczywiście jako anchor nie warto wpisywać słów typu: kliknij tutaj, zobacz to czy pokrewnych.
-
Ilość i jakość linków prowadzących do nas
Kolejny czynnik nie do końca zależny od nas samych. Istotne jest, aby linki które prowadzą do naszego serwisu były dobrej jakości i tym samym przekazywały więcej mocy dla nas.
Mocne i dobre jakościowo linki zewnętrzne to takie, które pochodzą od stron, które same są dobrze wypozycjonowane. Ponadto, im mniej linków wychodzących z danej podstrony tym więcej siły przekazuje każdy z nich (siła jest dzielona przez ilość linków wychodzących, mówiąc w dużym uproszczeniu).
Im więcej dobrych linków prowadzi do naszej podstrony na dane słowo kluczowe, tym wyżej zostanie ona pokazana w wyszukiwarce pod to hasło.
Najlepszy i najmocniejszy link to zazwyczaj taki, który wychodzi ze strony głównej innego serwisu (z domeny najwyższego poziomu – Top-level Domain) i prowadzi do naszej strony z danym słowem kluczowym.
-
Ilość domen linkujących do nas
Kolejnym istotnym czynnikiem jest różnorodność linków prowadzących do naszego serwisu. Im więcej różnych domen linkuje do nas, tym lepiej pozycjonuje się nasza podstrona.
I tutaj również warto zaznaczyć, że linki z domen najwyższego poziomu będą przekazywały większą moc niż subdomeny, natomiast subdomeny większą moc niż linki z różnych podstron tej samej subdomeny.
Trzeba się więc starać o jak więcej linków z różnych źródeł.
-
Słowa kluczowe użyte w META Title
Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na pozycję naszej strony w wyszukiwarce jest jej tytuł (tag TITLE w sekcji HEAD). W tytule musimy krótko i zwięźle podsumować zawartość danej strony, zwierając w tym najważniejsze słowa kluczowe (2-5).
Również kolejność słów kluczowych jest ważna, dlatego najważniejsze dla nas słowo kluczowe powinno wystąpić możliwie wcześnie w tytule (najlepiej na samym początku).
Tytuł nie powinien przekraczać 70 znaków, gdyż dłuższe tytuły zostaną najprawdopodobniej ucięte przez Google.
Nie warto jednak w tytuł wrzucać samych słów kluczowych, bo może to przynieść więcej strat niż korzyści. Strony należy nazywać tak, by zachęcały użytkownika do kliknięcia w link (tytuł może szokować, ciekawić, bawić – byle przyciągał do kliknięcia).
-
Tematyczność linku przychodzącego
Jak już wyżej napisałem, istotna jest ilość i moc linków kierujących do naszej domeny. Bardzo ważne jest jednak, by linki które kierują do nas były tematycznie powiązane z naszą stroną!
Chodzi bowiem o to, by linki były naturalne (a przynajmniej takie przypominały). Znaczy to tyle, że ludzie z forum komputerowego linkują do stron technicznych, a nie reklamują karmy dla psów czy hotel w Jastarni.
-
Słowa kluczowe w nazwie domeny
Ciężko dzisiaj o dobrą domenę. Jeszcze ciężej znaleźć taką, która będzie krótka, ciekawa i jednocześnie zawierała w sobie słowo kluczowe, na które się pozycjonujemy. Musimy jednak starać się dobierać tak nazwę domeny, by zawierała w sobie nasze słowo kluczowe.
Użytkownicy, dzieląc się linkami często wrzucają je w postaci adresu URL, nie nadając anchor tekstu. Gdy w domenie mamy słowo kluczowe to nie musimy się już martwić o odpowiednie nadanie anchora – sam link daje nam już pożądane słowo kluczowe.
Nie wiem jak długo będzie to jeszcze tolerowane, ale dotychczas domeny ze słowami kluczowymi w nazwie są faworyzowane przez chyba wszystkie wyszukiwarki.
-
Słowa kluczowe w H1
Kolejnym ważnym miejscem, gdzie możemy wrzucić słowa kluczowe jest nagłówek H1. Jak dobrze wiemy, nagłówek H1 jest najważniejszym elementem na stronie – opisuje zawartość strony. Warto więc i tutaj wrzucać nasze słowa kluczowe, na które się pozycjonujemy, pamiętając, że im szybciej w nagłówku wystąpi nasze słowo kluczowe, tym lepiej.
Warto również pamiętać o pozostałych nagłówkach Hx. Dokument tworzony z wykorzystaniem nagłówków jest bardziej semantyczny, na co uwagę zwracają zarówno wyszukiwarki, jak i inne czytniki stron.
-
Linkowanie wewnętrzne
Prowadząc serwis musimy linkować między różnymi podstronami, zachęcając do przeglądania pozostałych treści. Przy linkowaniu należy pamiętać o zasadzie pierwszego linku (narzędzie do testowania: SEO First Link Checker) oraz o stosowaniu odpowiednich słów kluczowych (w odpowiedniej kolejności).
-
Stosowanie przyjaznych adresów URL
Kolejnym ważnym czynnikiem optymalizacyjnym, którym możemy pomóc wybić naszą witrynę na szczyty wyszukiwarek jest stosowanie „przyjaznych linków”. Linki takie powinny krótko i treściwie opisywać zawartość podstrony, jednocześnie zawierając w sobie ważne dla nas słowa kluczowe.
-
Content is King!
Zasada ta powinna znajdować się na pierwszym miejscu, lecz w niniejszej liście kolejność ma podrzędne znaczenie (wszystkie te czynniki są bardzo istotne).
Otóż jeśli chcemy przyciągać użytkowników (i roboty wyszukiwarek) do naszej strony to musimy posiadać unikalną i wartościową treść.
Wartościowa treść to taka, której nigdzie indziej nie znajdziemy (jeśli kopiujesz treść to co najwyżej dostaniesz filtr za duplicate content). Wartościowa treść, która zawiera spore ilości rzetelnie napisanego tekstu na konkretny temat z odpowiednim natężeniem słów kluczowych.
Ponadto treść w serwisie powinna wciąż być świeża, tzn. aktualizowana i rozwijana. Nowe treści zazwyczaj dostają sporego kopa w Google, powodują przyrost linków wewnętrznych i wpływają na ogólny wzrost mocy domeny.
Podsumowanie
Moja lista się kończy, choć można by długo jeszcze wypisywać kolejne czynniki istotne z punktu widzenia SEO. W niniejszym wpisie chciałem jednak poruszyć kilka istotnych i podstawowych czynników, których znajomość czasem przydaje się w życiu.
Jeśli ktoś myśli o profesjonalnym pozycjonowaniu swojej strony to najlepszą opcją będzie skierowanie się do specjalisty z tego zakresu :-).
Zaciekawiłeś mnie tym zaznaczeniem o domenie najwyższego poziomu. Czy to naprawdę ma znaczenie? Ja wiem, że domeny wyższych poziomów mogą być tworzone przez masowe przekierowywanie ich części subdomenowej przez wildcard DNS, ale do tej pory nie słyszałem, żeby domeny wyższych poziomów [blog.kowalczyk.cc] miały mniejszą „moc” pozycjonującą od tych głównych [kowalczyk.cc].
@Tomasz: myślę, że istotność głównej domeny wynika z kilku faktów:
– najwięcej linków zazwyczaj idzie do strony głównej serwisu i to ona ma największą moc,
– różne domeny najwyższego poziomu = duże zainteresowanie wśród wielu podmiotów (przy linkowaniu naturalnym),
– wiek adresu xyz.pl jest zapewne starszy niż podstrony typu: xyz.pl/jakis-artykul/
W świecie SEO opinie są podzielone na ten temat (przeczytawszy kilka dyskusji i artykułów), natomiast sam nie przeprowadzałem testów i trudno mi powiedzieć.
Nazwa domeny nie ma praktycznie wpływu (w sensie mają marginalny) na pozycjonowanie, podobnie jak title w meta tagach.
Nazwa domeny powinna być dobierana ze względu na kontent serwisu i łatwość zapamiętania, a „title” to wiadomo, czyli co chcemy aby było widoczne u Pana Googla.
@majne:
źródło: http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/meta-tagi-a-pozycjonowanie/
Może i trochę stare źródło, ale gdziekolwiek indziej bym nie czytał jest napisane to samo.
O tym, że nazwa domeny ma znaczenie też można w kilku miejscach poczytać, np. : http://bit.ly/haYDJZ
Być może ma marginalne znaczenie (także dla Binga), jednak dobrze by było podać jakiś konkretny argument, potwierdzenie.
A czy ostatnimi czasy nie jest tak, że nie anchor linku jest najbardziej istotny, a treść Title strony linkującej. Wówczas strona linkowana lepiej stoi na frazę z Title strony niż anchora jej linku do pozycjonowanej. Taka zmiana algorytmu w ostanich czasach, też coś takiego obserwujesz?
Być może zwiększyli wpływ tematyki stron linkujących na ilość przekazywanej siły stronie linkowanej? Dzięki temu wyeliminują z lekka katalogowanie i wymianę linków z nietematycznymi serwisami…
Co prawda nie zwróciłem na to uwagi, lecz może to być prawdziwe… Zauważyłem natomiast, że jeden z moich serwisów w ostatnim czasie ostro stracił na pozycji, a był linkowany tylko i wyłącznie z katalogów. Może coś być w tej teorii.
title ma ogromne znaczenie, słowa kluczowe w domenie mają znaczenie, anchor ma duże znaczenie . Z moich obserwacji tak wynika
Nie chciałbym wprowadzać nikogo w błąd ale nie wydaje mi się że nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie. Po pierwsze było by to trochę niesprawiedliwe, a po drugie po wpisaniu poszczególnych fraz w google jakoś nie widzę aby dominowały frazy z zawartym słowem kluczowym. Jeżeli chodzi o domenę to zaobserwowałem że cały adres ma znaczenie, ale sama domena wpływu nie ma. Dla przykładu podam moje trzy adresy: i nie jest to spam ! tylko porada.
Adres: //reklama.sprostaj.pl/unikalne-artykuly-dla-leniwych.html na frazę „unikalne artykuły” jest na 5 pozycji. W adresie zawarta jest fraza kluczowa.
Adres: //reklama.sprostaj.pl/multikod.html na frazę „multikody” jest na 23 pozycji. W adresie jest słowo kluczowe.
Adres: //reklama.sprostaj.pl/wygryzanie.html na słowo „wygryzanko” jest na 3 pozycji. W adresie jest słowo kluczowe.
Warto tu napisać że powyższe artykuły nie były w ogóle pozycjonowane. Po prostu – napisałem artykuły i się pojawiły.
Teraz robię test na pozycjonowanie //reklama.sprostaj.pl/optymalizacja/36-pozycjonujemy-slowo-pozycjonowanie-test.html oczywiście tutaj nie mogę liczyć na wysoką pozycję, ale liczę na to że stronę odnajdę na frazę „pozycjonowanie”.
I mała ciekawostka. Moja strona ma PageRank 0. Na podstawie tych linków twierdzę że najważniejsza jest unikalna treść oraz zawarte słowo kluczowe w tytule. Nazwa domeny nie ma się tu nic do rzeczy.
@merlin5000: nazwa Twojej domeny dla wszystkich linków to sprostaj.pl :) poza tym jak zostało wspomniane w artykule, nazwa domeny to jeden z bardzo wielu czynników mających wpływ na pozycję, a nie warunek bycia w TOP3 w SERPach.
Z mojej obserwacji wynika, że jednak nazwa strony ma znaczenie. Oczywiście jeżeli nie jest pozycjonowana to logiczne, że nie będzie w TOP10.
@BHP: tak, nazwa strony ma znaczenie przy pozycjonowaniu, patrz punkt 4.
Potrzebowałem wypozycjonować moją stronę. Swoją wiedzę w tym zakresie czerpię z książki Jerkovica. W moim przekonaniu powszechnie serwowane przepisy na sukces w SEO, to tylko dość prawdopodobne hipotezy.
Z drugiej strony chciałbym zwrócić uwagę, że roboty wyszukiwarek to bardzo niedoskonałe narzędzia. Nie potrafią rozpoznać, czy strona www jest wartościowa.
Podam tu przykład z mojej dziedziny, w której jestem specjalistą. Gdy przeszukiwałem internet i szukałem stron o tematyce podobnej do mojej, to ze ździwieniem spotkałem stronę pozycjonowaną następującym zestawem haseł: rozwiązywanie zadań z fizyki, rozwiązywanie zadań z chemii, rozwiązywanie sznurówek itd. Reszty można się już chyba domyśleć. Strona nie posiadała żadnych linków zwrotnych do stron o domenach .edu.pl, a mimo to była na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwań. Powstrzymam się od dalszych komentarzy co się na niej znajdowało.
Mój wniosek jest taki – wyszukiwarki mają dość dziwaczne upodobania, a najlepszy sposób na ograniczony sukces, to oryginalna i niepowtarzalna treść, a do tego bardzo poszukiwana.
Natomiast tam gdzie jest duża konkurencja, tam potrzebne są stosunkowo duże pieniądze lub stworzenie całego konglomeratu stron wzajemnie, acz inteligentnie się promujących, czyli własnego katalogu oraz stron o odmiennej tematyce mających dużo treści, tak aby wyszukiwarki miały co przeszukiwać i się nie nudziły.
Ps. W komentarzu poprzednim powinno być „linków zwrotnych od stron o domenach .edu.pl”.